Oj we…
Bardzo błędne uogólnienie!
To raczej marzenie ściętej głowy tych wielkich kolosów (i ich doradców marketingowych). Jeśli jesteś właścicielem małej firmy, nie daj się na to nabrać!
Małe firmy często konkurują z dużymi. I to z ogromnym powodzeniem. Bo niczym w walce Dawida z Goliatem, to co jest przewagą wielkiej firmy jest także jej piętą achillesową i można to wykorzystać (głównie właśnie tę ich wielkość).
Kiedyś wykorzystał tę piętę Bill Gates, który całkowicie wykosił z konkurencji wielką IBM, która była zbyt zapatrzona w tę swoją wielkość by zauważyć swoją arogancje i ignorancje odnośnie wzrastającego zainteresowania komputerami wśród zwykłych śmiertelników.
Jedna z moich ulubionych historii to Pizza City w Terre Haute, w pobliżu uniwersytetu stanu Indiana. Kiedy kolos Pizza Hut wkroczył do Terra Haute, ich kampania marketingowa zaczęła się od umieszczenia masy ogłoszeń w prasie czytanej przez studentów. Ta kosztowna kampania obiecywała darmową pizze każdemu kto im przyniesie 30 kuponów zniżkowych do istniejącej już konkurencji. Intencją kolosa było oczywiście wyczyszczenie rynku z tych konkurencyjnych kuponów…
Niestety ten przewrotny pomysł się zemścił ogromnie na Pizza Hut. Niemal następnego dnia, broniąca się przed brutalną konkurencją niewielka Pizza City zakupiła całą stronę w jednym ze studenckich czasopism o nakładzie 10,000 egzemplarzy. Pizza City umieściła na tej stronie 30 kuponów do swojego skromnego shopu oferujac w każdym z nich dolara zniżki.
Od razu zaczął się tam istny cyrk, bo oznaczało to, że każdy egzemplarz z tego 10-tysiecznego nakładu czasopisma (które było rozprowadzane za darmo w licznych punktach miast), mógł być natychmiast zamieniony w Pizza Hut na wielką pizzę wartości 10 dolarów. Jak sobie łatwo wyobrazić, studenci szybko zauważyli nadarzającą się im okazję. No i o wiele więcej osób zjawiło się w Pizza Hut niż się spodziewano. Była tam ogromna kolejka po te darmową pizzę przez cały dzień, do wieczora….
Następnego dnia kolos skapitulował i wycofał swą ofertę darmowej pizzy za 30 kuponów. Mieszkańcy do dzisiaj się podśmiechują z Pizza Hut a mała firma jak była tak jest, w dalszym ciągu cieszy się największą popularnością w terra Haute.
Wielkie firmy dostają na amerykańskim rynku w tyłek od małych na porządku dziennym – i to we wszystkich dziedzinach. W ostatnich latach Amazon.com wystartowała jako niepozorna księgarnia w sieci i szybko odebrała miliony dolarów, łącznie z przewodnictwem w branży, wielkiej i znanej firmie Barnes and Nobles.
Polskie firmy bez wątpienia także potrafią to zrobić na polskim rynku. Nie trzeba żadnego cudu, tylko trochę innej mentalności w sprawach marketingu no i zasłużonej lojalności wśród klientów. Trzeba o tym pamiętać przygotowując się do wejścia do Unii Europejskiej….
Wanda Loskot
Wanda Łoskot jest cenionym w USA doradcą do spraw rozwoju biznesu. Odwiedź jej polską witrynę SukcesTwojejFirmy gdzie znajdziesz wiele podobnych artykułów i nawet bezpłatny Kurs Planowania!
Warunki bezpłatnych przedruków
Możesz wykorzystać ten artykuł bezpłatnie na własnej stronie internetowej, albo w czasopiśmie poza internetem – pod warunkiem, że nie będziesz niczego zmieniać bez porozumienia się ze mną. Pod tytułem musi ukazać się moje nazwisko – a na dole artykułu musi być umieszczona następująca informacja (w internecie, muszą być także linki do moich stron):