Ostatnio przeprowadziłam sondę wśród osób w różnym wieku i o różnym doświadczeniu zawodowym, dotyczącą prezentacji, w których do tej pory uczestniczyli. Pierwsze pytanie, jakie zadałam respondentom brzmiało:
„Biorąc pod uwagę wszystkie prezentację, w jakich brałeś/brałaś udział, oceniasz, że były one:
błyskotliwe, na pewno nie zapomnę ich do końca życia
interesujące, zapamiętałem/zapamiętałam wiele informacji
raczej interesujące, ale gorzej z zapamiętaniem informacji
raczej nudne i niewiele z nich wyniosłem/wyniosłam
trudno mi ocenić, większą cześć przespałem/przespałam.
Drugie pytanie brzmiało:
„Czy któraś z prezentacji, zdecydowanie odbiega od Twojej średniej oceny ( w sensie pozytywnym), czyli była zdecydowanie lepsza i bardziej interesująca od pozostałych?”
Biorąc pod uwagę moje własne doświadczenie, właściwie wyniki tej sondy niezbyt mnie zaskoczyły.
Na 96 osób, które wzięły udział w ankiecie:
0% uznało, że wszystkie obejrzane prezentacje były błyskotliwe,
5% uważa, że były one interesujące,
43% uznało, że były one raczej interesujące, ale zapamiętanie większości informacji sprawiło im kłopot,
40% uważa, że były one raczej nudne i niewiele z nich wynieśli,
12% nie jest w stanie ich ocenić, bo podziałały na nich usypiająco.
Sytuacji nie poprawiło pytanie numer dwa. Zaledwie 2% ankietowanych odpowiedziało, że chociaż jedna wśród wszystkich prezentacji, w które obejrzeli i wysłuchali, była zdecydowanie wyróżniająca się (w sensie pozytywnym) od pozostałych.
Co sprawia, że tak wiele prezentacji zupełnie nie przemawia do słuchaczy, że większość z nas na sam dźwięk słowa „prezentacja” ma skojarzenia: nuda, przymus, zmarnowany czas?
Oczywiście na sukces porywającej prezentacji składa się kilka ważnych czynników. Jest jednak jedna bardzo ważna zasada, prosta, ale istotna, bez której nie uda Ci się zdobyć uwagi słuchaczy, a tym samym nie zapamiętają Twojej prezentacji i ocenią ją jako nudną i mało zrozumiałą. Za chwilę zdradzę Ci sekret, dzięki któremu możesz sprawić, że Twoje prezentacje będą błyskotliwe, ciekawe i zrozumiałe dla słuchaczy.
Pierwszą rzecz jaką powinieneś zrobić szykując treść prezentacji jest wymyślenie Myśli Przewodniej. To jest jedno, dwa zdania, w których zawierasz meritum całej prezentacji i przekazujesz swoim słuchaczom komunikat:
„O tym jest ta prezentacja i to jest to, na czym mi zależy byście zapamiętali”.
Dzięki Myśli Przewodniej od razu ukierunkowujesz swoją wypowiedź i znacznie ułatwiasz przyswajanie informacji swoim słuchaczom. Po prostu wiedzą, co jest najistotniejsze w Twojej wypowiedzi. Zobaczysz również, że Myśl Przewodnia jest również dużym ułatwieniem podczas tworzenia prezentacji: jest niczym kompas, który wskazuje Ci właściwy kierunek, jakim masz podążać, by osiągnąć zamierzony cel. Dzięki niej łatwo uporządkujesz treści, które chcesz przekazać, podkreślisz te najważniejsze, a pozbędziesz się tych zbędnych.
Skoro już wiesz, jak wiele korzyści możesz odnieść stosując w prezentacji Myśl Przewodnią, zastanówmy się, w jaki sposób możesz ją stworzyć. Procedura jest prosta, ale wymaga od Ciebie chwili wolnego czasu i koncentracji. Potrzebujesz około godziny czasu, kiedy będziesz miał ciszę i spokój. Przygotuj czystą kartkę papieru a następnie zadaj sobie dwa pytania:
1.Jaką konkretną myśl (pomysł, idee) chcę przekazać moim słuchaczom podczas prezentacji?
2.Jaką konkretną myśl (pomysł, idee) chcę, by słuchacze mojej prezentacji przekazali osobom, które w niej nie uczestniczyli? (Po prostu wyobraź sobie, że uczestnik Twojej prezentacji ma w 2-3 zdaniach przekazać koledze, o czym mówiłeś).
i…… to tyle. To wszystko. Wymaga trochę czasu (godzina, dwie), skupienia i chwili spokoju, ale to nie jest zbyt duża cena za udaną i porywającą prezentację.
Tutaj bardzo ważna uwaga! Myśl Przewodnia nie jest hasłem reklamowym, więc nie wymyślaj intrygującego sloganu. Jest ona wyrazem Twojego mocnego, zdecydowanego stanowiska na konkretny temat. Tego właśnie oczekują od Ciebie słuchacze. Silnego zdania na zadany temat. Uwierz mi, że nic tak nie przekonuje słuchaczy, jak zdecydowanie i pewność siebie mówcy.
Aby ułatwić Ci zrozumienie czym jest Myśl Przewodnia w prezentacji, pozwól, że posłużę się tutaj własnym przykładem. Niedawno miałam okazję prowadzić dla nauczycieli prezentację na temat mechanizmów zapamiętywania i mnemotechnik. Tworząc prezentację założyłam sobie, że moim słuchaczom chcę przede wszystkim pokazać, jak niesamowite są możliwości naszej pamięci i że każdy z nas dzięki odpowiedniemu treningowi może mieć pamięć doskonałą. Myślą Przewodnią tej prezentacji było następujące stwierdzenie:
„Nie masz złej pamięci. Możesz mieć tylko pamięć dobrze lub źle wyćwiczoną”
Po prezentacji rozgorzała dyskusja na temat pamięci, wiele osób podchodziło do mnie i pytało, w jaki sposób mogą ćwiczyć swoją pamięć. To był dla mnie najlepszy dowód na to, że ta Myśl Przewodnia wywarła na moich słuchaczach wrażenie i osiągnęłam mój cel.
Jak widzisz wcale nie potrzeba górnolotnych słów, ani pracochłonnych zabiegów, by wywrzeć wrażenie na swoich słuchaczach. Po prostu weź kartkę papieru, poświęć trochę wolnego czasu i stwórz mocną, wymowną Myśl Przewodnią dla swojej prezentacji.
Olga Grabek