Krok pierwszy: Rejestracja firmy w Urzędzie Miasta
Potrzebne formularze: zgłoszenie do ewidencji
Osoby fizyczne oraz wspólnicy spółek cywilnych muszą zacząć od złożenia zgłoszenia o wpis do ewidencji
działalności gospodarczej. Zawierać ono musi:
– imię i nazwisko przedsiębiorcy
– nazwę firmy (nieobowiązkowo)
– nr ewidencyjny PESEL przedsiębiorcy
– adres zamieszkania przedsiębiorcy
– adres siedziby firmy
– rodzaj działalności określony zgodnie z symbolami Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD)
– miejsce/a wykonywania działalności
– datę rozpoczęcia działalności
Przy zgłoszeniu działalności gospodarczej należy przedstawić dokument tożsamości. Opłata za zgłoszenie do ewidencji działalności gospodarczej wynosi 100 zł. W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej, zgłoszenia do ewidencji dokonuje każdy ze wspólników z osobna – każdy też wnosi osobno opłatę. W tym przypadku, „Przedsiębiorcą” jest każdy ze wspólników spółki cywilnej z osobna – a nie spółka jako taka.
Organ ewidencyjny wydaje zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej w ciągu maksymalnie 14 dni od złożenia wniosku, ale sprawy nie wymagające prowadzenia postępowania wyjaśniającego są załatwiane w dniu dokonania zgłoszenia.
Krok drugi: Numer REGON w Urzędzie Statystycznym
Potrzebne formularze: RG-1
W ciągu 14 dni od uzyskania wpisu do ewidencji działalności gospodarczej należy wystąpić do właściwego ze względu na adres zamieszkania urzędu statystycznego o dokonanie wpisu do Krajowego Rejestru Urzędowego Podmiotów Gospodarki Narodowej – nadanie numeru statystycznego REGON.
Wniosek o wpis do Krajowego Rejestru Urzędowego Podmiotów Gospodarki Narodowej wypełnia się na formularzu Wniosku RG-1, w którym należy wskazać podstawowy rodzaj planowanej działalności. Działalność ta musi być zgodna z deklaracją dokonaną przy wpisie do ewidencji działalności gospodarczej – zaświadczeniem o dokonaniu wpisu do rejestru przedsiębiorców.
Do złożenia wniosku, poza wypełnionym formularzem, potrzebujesz:
– kserokopii zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej (oryginał dokumentu do wglądu)
– dowodu osobistego
Wydanie REGONu zazwyczaj następuje tego samego lub następnego dnia, ale termin ustawowy to 14 dni – więc w najgorszym wypadku na tyle się należy przygotować. Samo wydanie wniosku jest bezpłatne.
W przypadku spółki cywilnej REGON nadawany jest samej spółce, a nie każdemu ze wspólników z osobna.
Krok trzeci: Firmowe konto bankowe i pieczątka
Potrzebne formularze: brak
Przy zakładaniu działalności gospodarczej na własny rachunek, należy pamiętać o obowiązku posiadania
firmowego rachunku bankowego. Obowiązkowe jest nie tylko założenie konta firmowego, ale także powiadomienie odpowiednich organów o wszelkich zmianach dotyczących rachunku bankowego Twojego przedsiębiorstwa w terminie najdalej 14 dni od daty ich powstania.
Wybrać bank możesz dowolnie, zapoznaj się więc wcześniej dokładnie z poszczególnymi ofertami i załóż konto najodpowiedniejsze dla Ciebie.
Pieczątka firmowa jest natomiast niezbędna m.in. przy zakładaniu rachunku bankowego lub wystawianiu dokumentów sprzedaży. Wyrabiając pieczątkę firmową, samodzielnie określa się dane, które się na niej znajdą. Powinna ona jednak zawierać:
– oznaczenie firmy (imię i nazwisko osoby fizycznej oraz nazwę firmy)
– dane teleadresowe siedziby firmy
– numer NIP
– numer REGON
Kosztować Cię to będzie 30-50zł.
Krok czwarty: Urząd Skarbowy – NIP i wybór formy opodatkowania
Potrzebne formularze: NIP-1
Po pierwsze, musisz dokonać rejestracji NIP. W przypadku 1-osobowej działalności gospodarczej Twój NIP stanie się jednocześnie NIPem Twojej firmy – wypełnić odpowiedni formularz jednak musisz i tak, tyle że numer znasz od razu.
Wybrać też musisz formę opodatkowania:
– zasady ogólne
– ryczałt przychodów ewidencjonowanych
– kartę podatkową
– 19% podatek dochodowy
– podatek od towarów i usług (VAT)
O wadach i zaletach każdego z nich być może opowiem później, łatwo jednak znajdziesz potrzebne informacje w Internecie.
Krok piąty: Składki na ubezpieczenie społeczne w ZUS
Potrzebne formularze: ZUS ZFA, ZUS ZPA, ZUS ZUA, ZUS ZZA
Rozpoczynający działalność gospodarczą podlega obowiązkowym ubezpieczeniom:
– emerytalnemu
– rentowemu
– wypadkowemu
– zdrowotnemu
– dodatkowo opłacanie składki na Fundusz Pracy
– dobrowolne ubezpieczenie – ubezpieczenie chorobowe
Jeśli zatrudniasz pracowników, dodatkowo opłacasz:
– składki ZUS dla pracowników
– składki na Fundusz Pracy
– składki na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
Do ZUS musisz się zgłosić w ciągu 7 dni od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej (daty rozpoczęcia działalności).
Formularze potrzebne do zgłoszenia firmy w ZUS:
– ZUS ZFA (zgłoszenie płatnika składek – osoby fizycznej) – zgłoszenie firmy
– ZUS ZPA (zgłoszenie płatnika składek – spółki cywilnej)
– ZUS ZUA (zgłoszenie do ubezpieczenia osoby ubezpieczonej) – dotyczy sytuacji, w której poza prowadzeniem firmy podatnik nie będzie uzyskiwał dochodów w inny sposób; dotyczy również wszystkich pracowników bez względu na to, czy uzyskują dochody w inny sposób, czy nie
– ZUS ZZA (zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego) – dotyczy sytuacji, gdy poza prowadzeniem firmy przedsiębiorca uzyskuje dochody w inny sposób, np. wykonuje pracę, za którą otrzymuje płacę w wysokości minimalnego wynagrodzenia lub wyższą; można je uzyskać w oddziale ZUS.
Kwoty składek na ubezpieczenie społeczne odprowadzanych przez przedsiębiorcę – stanowią procent od dochodów, ale zadeklarowany jako podstawa do obliczenia składki dochód nie może być mniejszy, niż 60% średniego wynagrodzenia krajowego (wg GUS).
Od dnia 24 sierpnia 2005 r. początkujący przedsiębiorcy mają prawo skorzystania z możliwości odprowadzania niższych składek na ubezpieczenie społeczne (ok. 250zł).
Niższe składki na ubezpieczenia społeczne będą płacić tylko te osoby, które rozpoczęły wykonywanie działalności gospodarczej po dniu wejścia w życie nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, a więc od 25 sierpnia 2005r i przez ostatnie 5 lat nie prowadziły własnej działalności. Zniżka trwa tylko 2 lata, pozwala jednak na spokojne rozpoczęcie działalności bez zbytnich obciążeń.
UWAGA! Ze zniżki nie skorzystają jednak osoby, które prowadząc firmę wykonywałyby działalność dla byłego pracodawcy, na rzecz którego w roku założenia firmy lub w poprzednim roku kalendarzowym wykonywały w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres wykonywanej działalności gospodarczej.
Krok szósty: zgłoszenie do Państwowej Inspekcji Pracy
Jeśli przedsiębiorca – pracodawca zatrudni pracownika lub pracowników, w ciągu 30 dni od daty zatrudnienia musi powiadomić na piśmie właściwego inspektora pracy Państwowej Inspekcji Pracy i właściwego państwowego inspektora sanitarnego o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności oraz liczbie pracowników.
Powinien także złożyć pisemną informację o środkach i procedurach przyjętych dla spełnienia wymagań wynikających z przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczących danej dziedziny działalności.
Jeśli nie zatrudniasz pracowników – ten punkt już Cię nie dotyczy.