Kwiaty i czekoladki nie są już wystarczającym i niezawodnym pomysłem na prezent. Kanon podarunków wciąż się zmienia, zwłaszcza jeśli chodzi o świat biznesu. Jak zatem zwieńczyć moment podpisanej z kontrahentką umowy? Jak jej nie urazić, ale jednocześnie okazać wdzięczność i serdeczność? Na pewno w wyborze odpowiedniego prezentu należy kierować się obowiązującymi w tej kwestii regułami.
Jedna z tych zasad zwraca uwagę na istotne znaczenie ceny prezentu. Musimy brać pod uwagę zarówno swoje dochody, jak i zarobki osoby obdarowywanej. Nie na miejscu będzie wręczanie prezentu za kilkadziesiąt złotych kontrahentce, która zarabia sporo powyżej średniej krajowej. Ale nie powinno się także przesadzać w drugą stronę, by obdarowana nie czuła zakłopotania przyjmując prezent. Co zatem można wręczyć kontrahentce bez obaw, że prezent zostanie odebrany jako próba przekupstwa lub lekceważenia?
Uniwersalnym prezentem wręczanym w świecie biznesu jest wysokiej klasy pióro wieczne. Takie pióra możemy znaleźć u producentów długopisów reklamowych z nadrukiem oraz w agencjach reklamowych specjalizujących się w tego typu produktach. Funkcjonalne i służące przez długi czas pióro z firmowym logiem zawsze charakteryzować się będzie pozytywnym wydźwiękiem. Z pewnością będzie wywoływało w obdarowanej miłe skojarzenia związane z firmą, od której pióro otrzymała.
W kontaktach biznesowych, głównie z paniami, doskonale sprawdzają się też takie prezenty, jak skórzane gadżety reklamowe w postaci eleganckich portfeli damskich czy aktówek. Dobrym pomysłem na prezent dla kontrahentki będzie praktyczny kalendarz lub organizer w skórzanej oprawie. Producenci skórzanych upominków wychodzą naprzeciw oczekiwaniom swoich klientów i stale poszerzają swój asortyment, co znacznie ułatwia trud wyboru prezentu biznesowego.
Innym popularnym wśród biznesmenów prezentem jest alkohol. Powinien on być jednak wyjątkowy, np. niedostępny w Polsce lub bardzo drogi. Jeśli jednak biznesowy prezent kierujemy do kobiety, to lepszym rozwiązaniem będzie kosz ze słodyczami. Klientki chętnie przyjmują też prezenty w postaci odzieży reklamowej. W tej kwestii firmy mają szerokie możliwości wyboru – koszulki T-shirt, polo, czapki, a nawet ekskluzywne kurtki. Ciekawym pomysłem mogą też być ręczniki reklamowe.
Niezależnie od tego, jaki prezent wybierzemy, pamiętajmy o podstawowej zasadzie wręczania podarunku. Prezenty należy wręczać dopiero po finalizacji umowy lub na zakończenie biznesowego spotkania, w innym przypadku może on zostać skojarzony z próbą przekupstwa.