Nowoczesnie techniki szybkiej nauki – część II

 

Zarówno prawa jak i lewa półkula powinny być tak samo zaangażowane.

 

Na pewno są rzeczy, które doskonale pamiętasz bez względu na to ile czasu minęło kiedy ich doświadczałeś. Tak właśnie
jest chociażby z tekstami piosenek. Wystarczą pierwsze nuty, a już kojarzysz tekst, wykonawcę, a nawet jakieś wydarzenia, które miały miejsce podczas słuchania tego utworu.

 

Dzieje się tak dlatego, bo Twój mózg był w pełni zaangażowany w słuchanie piosenki. Byłeś najprawdopodobniej zrelaksowany co
uruchomiło naturalne procesy zapamiętywania.

 

Relaks jest bardzo istotny w procesie zapamiętywania. Jeśli umiesz tworzyć podobne środowisko do tego, które występuje np. podczas słuchania muzyki Twoja nauka może stać się o wiele przyjemniejsza i efektywniejsza.

 

Zrozumienie jak działa umysł jest najprawdopodobniej najistotniejszym czynnikiem wpływającym na szybkość uczenia się.

 

Każda informacja odbierana jest najpierw przez "mózg środkowy" – działa on jak swego rodzaju przekaźnik, to on decyduje czy dana
informacja jest istotna. Ta sama część mózgu odpowiada także za twoje emocje. Jeśli nowa informacja zawiera kolory, muzykę i angażuje wszystkie zmysły oraz pobudza emocje pamiętasz ją lepiej.

 

Dlatego warto zadbać o to, aby nasz "mózg środkowy" nie urwał przepływu informacji tylko dlatego, że jesteśmy zestresowani. Naucz się relaksu jeśli chcesz poprawić swoje wyniki w nauce.

 

Być może kiedyś taka sytuacja, że czytając coś nie mogłeś zrozumieć treści tego co czytasz. Musisz wiedzieć, że rozróżniamy dwa rodzaje
myślenia – linearne i globalne – wcześniej dowiedziałeś się o właściwościach obu półkul. Stąd właśnie te dwa rodzaje myślenia.

 

globalne – prawa półkula
linearne – lewa półkula

 

Najlepiej wytłumaczyć to na przykładzie zapamiętywania twarzy, wydawać by się mogło, że poznając kogoś analizujemy krok po kroku jego wygląd.
Nic bardziej mylnego – to prawa półkula odpowiada za zapamiętywanie nowej twarzy.

 

I tutaj powstaje problem z nauką w szkole – ukierunkowanej przede wszystkim na lewą półkulę. Szkoła stawia na szczegółową analizę tematów. Efekt
jest taki, że ludzi z dominującą prawą półkulą nudzą się na zajęciach i niejednokrotnie są gorszymi uczniami, natomiast Ci z dominującą lewą półkulą nie mają szansy poznać innego sposobu myślenia.

 

To jak umysł wpływa na nasze życie bywa trochę niewiarygodne, ale faktem jest, że jeśli ciągle myślimy, że nic się nie uda, to tak właśnie
się staje. I na odwrót: pomyśl o sobie jako o człowieku sukcesu i obserwuj co zacznie się zmieniać.

 

Dlaczego formalna nauka nie jest skuteczna?

 

Na pewno wiesz, że każda nauka, która odbywa się przez zabawę jest z reguły o wiele skuteczniejsza niż ta, kiedy robisz coś bo musisz, albo bo tak należy. Popatrz na małe dzieci, które bez trudu uczą się języków, są zbyt zajęte zabawą, by wiedzieć co to takiego nauka języka obcego i jak potrzebna jest w życiu.

 

Każdy z nas jest w jakiejś dziedzinie wyjątkowo dobry – przypomnij sobie w jaki sposób przyswajałeś tą wiedzę. Zidentyfikuj swoje style uczenia się i wykorzystuj je ucząc się nowych rzeczy.

 

Jedno jest pewne, posiadasz już zdolność szybkiego uczenia się. W końcu nikt nie rodzi się z umiejętnością mówienia czy chodzenia.
Są to umiejętności wyuczone metodą prób i błędów.

 

Już widzisz, że cały problem tkwi w przejściu od nauki nieformalnej do formalnej. Czemu sprawia nam to aż tak duży problem?
Ponieważ dla większości ludzi nauka formalna jest czymś nienaturalnym.

 

Problemy z nauką zaczynają się już w szkole podstawowej, wtedy też zmieniają się pewne zasady. Zasiadamy w ławkach, musimy ograniczać rozmowy. W momencie rozpoczęcia nauki ok. 95% dzieci wykazuje wysoką kreatywność, ciekawość świata i otwartość.

 

Po 7 latach nauki w formalny sposób już tylko 7% nastolatków wypada tak dobrze w tych badaniach. Można się domyślić co dzieje się dalej.
Zabawa z przedszkola przeradza się w nudne zajęcia, które w większości przypadków nie mają nic wspólnego z technikami szybkiego uczenia się.

 

Jak w naturalny sposób zwiększyć swoją inteligencję

 

Możesz zwiększyć swoją inteligencję kilkukrotnie. Jeśli myślisz, że to
niemożliwe posłuchaj:

 

Jeśli ktoś zapisze się na kurs szybkiego czytania czy pisania na klawiaturze i poświęci się temu zajęciu ćwicząc godzinę dziennie – po pewnym czasie zwiększy swoją szybkość kilkukrotnie.

 

Tak samo jest z inteligencją. To kwestia odpowiednich ćwiczeń i zaangażowania. Bo czy ten człowiek piszący szybko na klawiaturze jest od Ciebie bardziej inteligentny? Oczywiście, że nie. Nauczył się po prostu jak robić to w sposób prawidłowy.

 

Pamiętaj, że żyjesz w erze informacji i musisz zadbać o swój rozwój. Inteligencja nie jest czymś stałym i można ją ćwiczyć jak mięśnie.

 

Wg. naukowców z Harvardu wyróżniamy co najmniej 7 rodzajów inteligencji
i są to:

 

* inteligencja lingwistyczna – osoby z dużym jej współczynnikiem lubią czytać i dobrze piszą,

* inteligencja logiczna – to talent do matematyki i innych przedmiotów ścisłych. To umiejętność radzenia sobie z liczbami i logicznym myśleniem,

* inteligencja wizualna – umiejętność widzenia rzeczy zanim powstaną. Naukowiec-geniusz Nikola Tesla posiadał niezwykłą umiejętność stwarzania swoich wynalazków "w głowie". Projektował, a nawet testował swoje urządzenia zanim zbudował je w rzeczywistości,

* inteligencja muzyczna – zdolność do tworzenia melodii i poczucie rytmu. Większość z nas ma rozwinięty ten rodzaj inteligencji na podstawowym poziomie i jeśli chcesz możesz ją dalej rozwijać,

* inteligencja fizyczna – używasz jej gdy poruszasz się, biegniesz lub tańczysz. To bardzo cenny rodzaj inteligencji – spójrz na sportowców,

* inteligencja socjalna lub emocjonalna – to zdolność dobrej komunikacji z innymi. Niektórzy z nas umieją wczuwać się w emocje innych i odczytywać je. To najbardziej lukratywny rodzaj inteligencji. Wykorzystują je ludzie reklamy, sprzedawcy, politycy – wszyscy, którzy zarabiają poprzez wywieranie wpływu na innych

* inteligencja wewnętrzna – jest to zdolność do samoanalizy i kreatywnej samokrytyki. Pozwala Ci zrozumieć Twoje zachowanie i uczucia. Używasz jej by stwarzać cele i analizować wyniki

 

Akademicka definicja inteligencji zawiera się właściwie w dwóch pierwszych punktach – to głównie mierzą testy IQ.

 

Działa tu bardzo uproszczony mechanizm – jakieś wydarzenie ma miejsce i  jeśli działasz prawidłowo to jesteś inteligenty, jeśli nieprawidłowo to jesteś głupi. To dość powierzchowna analiza nie sądzisz?

 

Prawidłowo działasz gdy to co robisz przybliża Cię do Twoich celów. A, że cele każdy ma inne to ocena działania jednostki jest dość subiektywna. Osoba inteligenta robi nieprzerwanie wszystko co przybliża ją do zwycięstwa i realizacji celów, a unika sytuacji, które ją od celu oddalają.

 

Możesz używać wszystkich rodzajów inteligencji, albo tylko kilku z nich Wszystko zależy od Twojego punktu widzenia. Dziś możesz uczyć się matematyki przez muzykę lub pracując w grupie i rysując obrazy i diagramy. Pisać możesz poprzez mapy myśli. Pamiętaj, że Twoje inteligencja to Twój skarb. Postaraj się działać jak najlepiej, bo pracujesz dla siebie.

 

 

Anna Nawój 

Artykuł pochodzi ze strony:
http://www.e-magine.pl

Źródło: Brian Tracy – "Accelerated Learning Techniques"