1. PASJA (musisz kochać to czym się zajmujesz)
Droga do sukcesu jest zawiła i pod górę. A po drodze wiatr ostro dmucha w oczy. Bez pasji nie starczy ci ani sił, ani cierpliwości by się stale piąć i pokonywać przeszkody. Pasja powoduje, że poświęcamy co trzeba, żeby uwieńczyć dzieło.
Kiedy mamy pasję, chcemy się uczyć co się nauczyć w wybranej dziedzinie trzeba. I chcemy się stale douczać. Nasza pasja powoduje, że potrafimy być bezgranicznie cierpliwi nawet jak się nam coś nie udaje, mimo, że nas dzika złość ogarnia. To pasja powoduje, że się nie poddajemy w obliczu trudności.
Pasja dodaje nam skrzydeł kiedy jesteśmy w dołku i to pasja pozwala nam się z dołka wydostacć. Bez pasji zbyt łatwo się poddać, zrezygnować, albo rozleniwić się zbyt wcześnie. Na przykład kiedy da się już zbierać niezbyt dojrzałe owoce włożonej pracy…
Musisz mieć pasje nie tylko do tego co robisz, ale i do ludzi, którym służysz. Musisz naprawdę chcieć służyc swoim klientom. To właśnie rozwiązując ICH problemy, pomagając IM osiągnąć ich własne cele i zaspokajając ICH potrzeby sam zarabiasz pieniądze. Bez poczucia pasji do tego by im pomóc nie będzie ci się chciało stale poszukiwać lepszych rozwiązan by ich zadowolić i wcześniej czy później konkurencja zacznie robić to samo co robisz, ale lepiej…
2. UMIEJĘTNOŚCI (musisz umieć TO robić lepiej niż inni)
TO – to cokolwiek tworzysz. Produkt czy specjalną usługę (tak naprawdę to się to wszystko zawsze sprowadza do usługi).
Czasem konieczny jest talent, ale na ogół tylko umiejętności zawodowe, które można nabyć i trzeba stale rozwijać. To dobra nowina dla tych, co się biorą za coś w czym na razie nie mają wystarczająco wiele umiejętności albo praktyki. Jeśli masz tylko pasje, prawdziwe zainteresowanie i "żyłkę" do tego czegoś co naprawdę chcesz, możesz się wszystkiego nauczyć. I możesz prześcignąć konkurencje.
Oczywiście, wrodzony talent pomaga, ale rzadko kiedy jest on konieczny. Jak to kiedyś powiedział pięknie prezydent Coollige "talent jest zjawiskiem przesadnie cenionym." To wytrwałość i praca dają największe wyniki. Ktoś z pasją i z wytrwałością ZAWSZE prześcignie kogoś z większym od niego talentem, kto jednak przedwcześnie zrezygnuje…
Tak czy siak musisz być w stanie robić to co robisz lepiej niż robi to twoja konkurencja. Jeśli jesteś lekarzem musisz leczyć pacjentow lepiej niż inni lekarze. Jeśli masz kino, twój repertuar musi być bardziej atracyjny niż konkurencji. Jeśli projektujesz strony internetowe, musisz także oferować to na wyższym poziomie. Jeśli produkujesz rękawiczki, twoje rękawiczki powinny mieć lepszą jakość. Jeśli jesteś doradcą finansowym, musisz się znać na inwestycjach lepiej niż twoja konkurencja…
Czy to znaczy, że zawsze musisz wszystko robić lepiej? Nie. Ale, nawet jeśli oferujesz towar dokładnie ten sam co twoja konkurencja, musisz się odróżnić atrakcyjnością swojej oferty (co WCALE nie znaczy niższa cena!).
3. INTRATNOŚĆ (musisz na tym dobrze zarabiać)
Pasja i umiejętności to niestety w biznesie za mało. Nawet król Salomon nie potrafił nalać z palca! Jeśli będziesz robić to co kochasz i robić to dobrze, to jeszcze daleko do długotrwałego sukcesu. Nawet jeśli masz klientów, bez wbudowanego w to wszystko systemu zabezpieczającego ci trwale i systematycznie wzrastające dochody, twój biznes się może rozsypać w każdej chwili jak domek z kart.
Żeby się naprawdę uniezależnić, musisz dużo zarabiać i mądrze inwestować. Musisz umieć tworzyć oferty, które do odbiorców tak przemawiają, że trudno je odrzucić.
Musisz znaleźć intrantny rynek zbytu, który pozwoli ci rozwinąć biznes bez wielkich zmagań (większość ludzi zajmujących się biznesem z niewiadomych mi powodów wybiera najgorszą grupę docelową!). Musisz też być w stanie odrzucić produkcje czegoś, co nie jest oplacalne dla biznesu – nawet jeśli to coś jest twoim własnym, wypieszczonym pomysłem, który ci się ogromnie podoba…
Musisz wiedzieć co klient chce, nie co POWINIEN chcieć. I za co klient naprawdę CHCE zapłacić wysoką cenę, która przyniesie ci największy możliwie zysk.
Żeby biznes był intratny musisz znać się na organizacji biznesu, tak żeby to biznes pracowal dla ciebie (a nie ty dla biznesu). Musisz umieć wzbudzać zainteresowanie tym co oferujesz i zmieniać zainteresowanie potencjalnych klientów w pożądanie twojego produktu/usługi. Musisz też wiedzieć jak zatrzymać klientow "na całe życie" i jak powodować, żeby ci którzy już od ciebie kupują, kupowali od ciebie coraz więcej. Bo najdroższa rzeczą w biznesie jest szukanie stale nowych klientów!
Potrzebne są ci te wszystkie trzy wymienione składniki. Bez tego sukces na dłuższą metę jest niemożliwy. Jeśli się przypatrzysz firmom, które sobie doskonale dają radę, zauważysz w nich i pasje, i wysoki stopien profesjonalizmu, i mądre decyzje.
Zabierz jeden z tych trzech równoważnych czynników i być może rozpoznasz siebie albo swoich znajomych:
Pasja + umiejętności (ale brak intratności)
Ktoś kto kocha to co robi i ma ogromny talent, rozkręca swój własny biznes, ładuje pieniądze, ale mimo sporych inwestycji i wielkiego wkładu pracy, jakoś nie potrafi stworzyć długotrwałych dochodów na których można polegać.
Umiejętności + intratność (ale brak pasji)
Ktoś doskonale zna się na tym co robi, ale brak pasji powoduje zniechęcenie, wyjałowienie i generalnie rzecz biorąc brak zainteresowania rozwojem firmy.
Pasja + Intratność (ale brak umiejętności)
Ktoś ma pasje i startuje w biznesie, który ma ogromne możliwości rozwoju – ale nie potrafi konsekwentnie stworzyć najwyższej jakości produktu albo usługi. Albo brak mu umiejętności marketingowych. Albo nie potrafi układac się z ludźmi…. Wcześniej czy później pojawia się ktoś inny, kto potrafi to robić lepiej albo taniej i zabiera mu klientów. ..
Oczywiście, trzeba o wiele więcej niż tylko te trzy elementy, ale generalnie rzecz biorąc wszystko inne wypływa własnie z pasji, z umiejętności i z intratności.
Wanda Loskot
Wanda Loskot jest cenionym w USA doradcą do spraw rozwoju biznesu. Odwiedz jej polską witrynę SukcesTwojejFirmy gdzie znajdziesz wiele podobnych artykułów i nawet bezpłatny Kurs Planowania.
Warunki Bezpłatnych Przedruków
Możesz wykorzystać ten artykuł bezpłatnie na własnej stronie internetowej, albo w czasopiśmie poza internetem – pod warunkiem, że nie będziesz niczego zmieniać bez porozumienia się ze mną. Pod tytułem musi ukazać się moje nazwisko – a na dole artykułu musi być umieszczona nastepująca informacja (w internecie, muszą być takze linki do moich stron):