Badania z elektroencefalografem wykazały, że gdy człowiek się wypowiada, liczy w pamięci, pisze, myśli logicznie albo uważnie słucha, bardziej aktywna jest lewa półkula. Prawa natomiast wykorzystywana jest przy czynnościach, które wymagają wyobraźni i wizualizacji, gdy pojawiają się kolory, muzyka, rytm. Zatem lewa półkula zajmuje się liczbami, zdaniami, abstrakcją, racjonalizacją, logiką, werbalizacją i szczegółem. Z kolei prawa odpowiada za twórczość, formy, kolory i rytm, metafory, analogie, wyobraźnię i ogół. Gdy słyszysz piosenkę, prawą półkulę interesują: rytm, rymy, melodia, a lewą – sens zdań, składnia, znaczenie przekazu (no, chyba że to przebój muzyki pop – wtedy lewa ma wolne). Jeśli interesuje cię ten temat, poszukaj informacji o wynikach prac z pacjentami po operacji przecięcia spoidła wielkiego łączącego obie półkule (tzw. rozszczepienie mózgu).
Jak te wiadomości mogą pomóc ci w skutecznej nauce? Z badań naukowych wynika, że mózg funkcjonuje wydajniej, gdy zaangażowane są obie półkule. W szkole od uczniów wymaga się głównie umiejętności pisania, słuchania, czytania i liczenia, co faworyzuje lewą półkulę i osoby, u których to ona dominuje nad prawą. Jeśli masz trudności z posługiwaniem się cyframi i słowami, za to posiadasz bujną wyobraźnię, to prawdopodobnie dominuje u ciebie półkula prawa. Możesz to łatwo sprawdzić.
Weź kartkę i na środku wytnij otwór o średnicy ok. 1,5 cm. Trzymając ją przed sobą w wyciągniętej ręce skup wzrok na dowolnym punkcie. Potem, cały czas patrząc w ten punkt, przybliż kartkę do twarzy. Dziura w kartce powinna znaleźć się przy jednym oku – tym dominującym. Jeśli to oko prawe, występuje u ciebie wizualna dominacja mózgowa lewa (i na odwrót). Przy którym uchu trzymasz słuchawkę telefoniczną? Którą ręką piszesz? Którą nogą kopiesz piłkę albo wchodzisz na krzesło? Odpowiedz sobie na te pytania, aby określić kolejno dominację słuchową, manualną i kończyn dolnych.
Teraz już znasz swoje predyspozycje do nauki. Jeśli dominuje u ciebie prawa półkula. Powinieneś często stosować wyobraźnię, kolory w notatkach, układać wierszyki itp. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w kolejnych artykułach.
Przed lekcją czy wykładem dobrze jest wykonać myślowe ćwiczenie zwane mostem. Polega ono na zamknięciu oczu i ujrzeniu w wyobraźni mostu pomiędzy dwiema półkulami mózgu i siebie, przechodzącego po nim w tę, i z powrotem. Ten prosty i dyskretny zabieg pobudza półkule do współdziałania i zwiększa efektywność nauki.