Niższe koszty prowadzenia
Sprzedaż przez Internet wiąże się z niższymi kosztami niż otworzenie placówki stacjonarnej. Apteka internetowa może mieć postać magazynu – wystarczy, aby budynek został odpowiednio dostosowany i otrzymał certyfikat. Koszt lokalu jest więc niższy. Firmy mogą również zaoszczędzić na personelu, ponieważ w aptece internetowej mogą zatrudnić mniej wykwalifikowanych magistrów czy techników farmacji. A to przekłada się na możliwość narzucania niższych marż i przyciągnięcia klienta atrakcyjnymi cenami.
Możliwości negocjacji cen
Przemysł farmaceutyczny rządzi się swoimi własnymi prawami. Koncerny przyciągają apteki rabatami i promocjami. Ale w takiej działalności zupełnie ignorują niewielkie placówki działające wyłącznie na lokalnym rynku. Na niższe ceny mogą liczyć w zasadzie wyłącznie duże sieci posiadające kilkanaście czy kilkadziesiąt punktów oraz większe apteki internetowe, które generują dużą sprzedaż i mają potencjał na poszerzenie rynku. A takie rabaty często wynoszą nawet… 40%. Nietrudno więc domyślić się, że apteka, która otrzyma od przedstawiciela farmaceutycznego tak atrakcyjną cenę, może pozwolić sobie na sprzedawanie leków o wiele taniej niż punkt, który musiał zapłacić w hurtowni cenę katalogową.
Często koncerny farmaceutyczne przewidują duże rabaty wtedy, gdy chcą, aby ich specyfik wszedł na listę leków refundowanych. Apteki internetowe dają im szansę na wywindowanie sprzedaży. Apteki stacjonarne działające na lokalnym rynku nie są dla nich zaś atrakcyjnym klientem.
Pakiety i bonusy
Apteki internetowe są atrakcyjną grupą docelową dla koncernów. Znane sieci już mają swoich dostawców. Handlowcy często skupiają się więc na aptekach internetowych, które mają szansę dotrzeć do wielu klientów. Często stosowanym zabiegiem są pakiety – przy zakupie kilku sztuk, jedną apteka dostaje gratis lub za grosz. W ten sposób ma szansę obniżyć marżę bez strat.
Bonusy lub obniżanie cen często wiążę się także z tym, że międzynarodowe koncerny narzucają polskim oddziałom limity dopasowane do rynku zagranicznego. Aby wyrobić normę, przedstawiciele muszą obniżyć ceny i skusić klientów do złożenia większego zamówienia.
Import równoległy
Apteki internetowe coraz częściej stosują również tak zwany import równoległy, który pozwala im znacznie obniżyć ceny w stosunku do aptek stacjonarnych. Poszczególne leki (lub ich zamienniki dopuszczone na Polski rynek) firmy sprowadzają z krajów UE, gdzie są one tańsze niż w Polsce.