Skuteczność coachingu. Nie tylko dla anlityków!

 

Poniższe informacje pozwolą zapoznać się z tym dlaczego osoby indywidualne i organizacje inwestują w coaching. Jasne jest, że profesjonalny coaching będzie zajmował ważne miejsce w życiu korporacji. Wiele czołowych korporacji, które już znamy korzystało z coachów wspomagając w ten sposób skuteczność członków zarządu i menedżerów. 

 

Najczęstsze powody stosowania coachingu w organizacjach to:

– chęć, aby ludzie wzięli osobistą odpowiedzialność za swój rozwój,
– szybko rozwijające się środowisko biznesowe,
– niskie wyniki traktowane są jako koszt finansowy,
– popularny mechanizm rozwoju w nowoczesnej organizacji,
– coaching wspiera inne działania w zakresie nauki i rozwoju,
– pracownicy wymagają różnych mechanizmów wsparcia,
– poprawienie decyzyjności kadry zarządzającej wyższego szczebla,
– rozmowy coachingowe są krótkie, skoncentrowane i terminowe.
 

Jaka jest skuteczność coachingu?

 

Development Dimensions International przeprowadziło naukowe badania na temat tego jaki wpływ ma coaching na osoby korzystające z niego?

 

– 46 % ankietowanych, korzystających z coachingu: stwierdziła, że coaching ma wspaniały wpływ.
– 45% respondentów, korzystających z coachingu: stwierdziła, że coaching ma umiarkowany wpływ.
– 8% respondentów, korzystających z coachingu: stwierdziła, że coaching ma mały wpływ.
– 1% respondentów, korzystających z coachingu: stwierdziła, że coaching ma niewielki wpływ.
 

Reasumując zatem 91% osób korzystających z coachingu stwierdziła, że coaching miał znaczący wpływ na ich życie.

 

Z moich doświadczeń z klientami mogę potwierdzić bardzo wysoką skuteczność coachingu, która w wielu przypadkach jest 100 %, a nawet w opinii osób coachowanych przewyższa ich oczekiwania.

 

Jaki jest Zwrot z inwestycji?

 

Choć niewiele jest badań na temat efektywności coachingu. Nie ma wątpliwości, że coaching poprawia efektywność w organizacji i przyspiesza proces uczenia się. Według informacji podanych przez Arthura Shirk CTI " Badania przeprowadzone przez Right Management Consultants z siedzibą w Philadelphia odkryły zwrot z inwestycji w doladrach amerykańskich wydanych na coaching menedżerski (executive coaching) prawie 600%. Menedżerowie zaangażowani w coaching odnotowali wzrost w efektywności, poprawieniu relacji z bezpośrednimi podwładnymi i kolegami oraz większą satysfakcję z pracy (Bolch 2001). Badania przeprowadzone przez Metrix Global na temat coachingu wśród firm z listy Fortune 500 odkryły 529% zwrotu z inwestycji z coachingu plus wiele niematerialnych korzyści (Wilson 2004)".

 

Na podstawie intensywnych badań przeprowadzonych przez Chartered Institute of Personnel and Development (CIPD) w 2005 następujące dane zostały ujawnione:

 

Powody, dla których firmy inwestują w coaching:

 

– poprawienie indywidualnych wyników – 78 %
– radzenie sobie ze słabymi wynikami – 30%
– poprawienie wydajności – 28%
– planowanie kariery i rozwoju osobistego -27%
– rozwijanie przyszłych pracowników wyższego szczebla – 26%
– utrzymanie klimatu kontynuacji uczenia się – poniżej 25%
– motywowanie pracowników – poniżej 25%
– przyspieszenie zmian organizacyjnych – poniżej 25%
– poprawienie zatrzymywania pracowników – poniżej 25%
– zmniejszenie kosztów wysyłania pracowników na zewnętrzne kursy – poniżej 25%
– pomoc w utrzymaniu równowagi między życiem rodzinnym, a pracą – poniżej 25%
– zaspokojenie zapotrzebowania na coaching ze strony pracowników – poniżej 25%
 

Badania wykazały również, że

– 84% respondentów odnotowało, że coaching prowadzony przez bezpośrednich menedżerów był efektywny lub bardzo efektywny.
– 92% respondentów odnotowało, że coaching prowadzony przez zewnętrznych coachów był efektywny lub bardzo efektywny.
– 74% respondentów odnotowało, że nastąpi wzrost zastosowania coachingu przez menedżerów w następnych kilku latach ( 25% powiedziało, że pozostanie na takim samym poziomie)
– 36% respondentów odnotowało, że wzrośnie zapotrzebowanie na coaching przez zewnętrznych coachów w następnych kilku latach (51% powiedziało, że zostanie na takim samym poziomie)
 

Powyżej przedstawiono biznesowe powody, dla których warto wprowadzać coaching w organizacjach i firmach.

 

Coaching Menedżerski (executive coaching) oraz coaching biznesowy (Business Coaching) prowadzony jest po zidentyfikowaniu potrzeby coachingu dla członków zarządu, dyrektorów, liderów, menedżerów, członków zespołu sprzedaży, a także wybranych specjalistów w zależności od struktury organizacji.
 

Kiedy wybrać coaching?
Coaching jest lepszym wyborem w przypadku następujących obszarów:

– poczucie własnej wartości, przekonania, hierarchia wartości, cele,
– podejmowanie wyzwań,
– świadomość mocnych stron i ograniczeń,
– coaching dla liderów wyższego szczebla zarządzania,
– motywacja zewnętrzna pracowników działów sprzedaży i marketingu,
– trudne relacje w środowisku pracy,
– rozwiązywanie konfliktów dotyczących kariery, pracy, sytuacji osobistych, Najlepszy Menedżer to Coach, Mentor i Lider-Menedżer w jednej osobie łączący te role i odpowiedzialność.
 

Jakim menedżerem, liderem Ty jesteś?
Bardzo dziękuje wszystkim, którzy przyczynili się do powstania tego artykułu!

 

Copyright Agnieszka Przybysz, Coaching Institute

Artykuł może być powielany z zachowaniem podania źródła za pisemną zgodą [email protected]