USUI REIKI – Sutra Osiem Przebudzeń Wielkich Istot

Sutra Osiem Przebudzeń Wielkich Istot

LotosUdostępniamy oryginalny buddyjski tekst źródłowy, który dla Mikao Usui Sensei (ur. 15 VIII 1865 – zm. 9 III 1926r) był inspiracją do stworzenia ośmiostopniowej ścieżki inicjacyjnego przekazu Reiki Ryoho. Każde z ośmiu przebudzeń zawiera pewne wskazania jak prowadzić proces oczyszczania lub na co zwrócić uwagę w swoim duchowym dążeniu w kolejnym procesie transformacji jaki przechodzimy na inicjacyjnej ścieżce Usui Reiki Ryoho. Kolejne Przebudzenia odpowiadają dokładnie kolejnym stopniom inicjacji w Reiki Ryoho i są zwięzłą lekcją moralną dla każdego kolejnego poziomu. Gorąco zachęcamy do częstego studiowania i medytowania tego krótkiego i bardzo inspirującego tekstu źródłowego. (Nihon Reiki Gakkai)
Koło Dharmy

Pierwsze Przebudzenie

Świat jest przemijający i nietrwały. Cztery żywioły (elementy), które składają się na ciało (tj. ziemia, wilgoć, ciepło i para) są źródłem bólu, będąc w rzeczywistości puste. Pięć skandh (ciało, odczuwanie, percepcja, zasady kształtujące, i świadomość) nie tworzy prawdziwej jaźni. Odwieczne zmiany pomiędzy narodzinami i śmiercią (samsara) są puste, mylące i znajdują się poza kontrolą. Umysł jest źródłem działań negatywnych, a ciało jest legowiskiem niegodziwości. Dzięki takiemu widzeniu stopniowo pojawia się wolność z cyklu narodzin i śmierci.

Drugie Przebudzenie

Posiadanie wielu pragnień (żądz) jest utrapieniem. Cykl narodzin i śmierci, który jest źródłem wielkiego znużenia pojawia się w wyniku pożądania (pazernego pragnienia). Kiedy pożądania maleją, a umysł powstrzymuje się od wszelkich działań (prowadzących do wytwarzania negatywnej karmy), umysł i ciało istnieją niezależnie (od łańcucha przyczyny i skutku).

Trzecie Przebudzenie

Kiedy umysł – serce (Kokoro, Shin) pozostaje niezadowolony, jedynym tego skutkiem będzie powstanie licznych pragnień (pożądań i żądz) i nagromadzenie wszelkiego rodzaju negatywnych działań. Bodhisattwa nie jest taki. Jego myśli nieustannie powstają w spokoju i zadowoleniu. Akceptując swój los, bez względu na to, jak nie byłby on pośledni trzyma się Dharmy (Nauki Duchowej), nie angażując się w inne aktywności, dąży do poznania (Dźnana) prowadzącego do Oświecenia siebie i innych istot.

Czwarte Przebudzenie

Lenistwo i lekceważenie prowadzą do zejścia ze ścieżki. Konieczne jest stałe i pilne dążenie do zniszczenia (trzech) trucizn (tj. pożądania, nienawiści i niewiedzy) oraz opanowania czterech demonów (tj. odradzanie, starość, choroba i śmierć), aby można było uciec z więzienia zmysłowej egzystencji (tj. uwolnić się od pięciu skandh i osiemnastu sfer zmysłowych).

Piąte Przebudzenie

Ignorant jest rozmiłowany (w cyklu) narodzin i śmierci, Bodhisattwa jednak nieustannie przemyśliwuje Dharmę (Duchową Naukę), studiując ją głęboko i spędzając dużo czasu na słuchaniu (dotyczących jej nauk), w celu powiększenia swej wiedzy duchowej i osiągnięcia mocy dyskursu (dzięki powiększeniu której) przekonuje do Dharmy wszystkie istoty, czyniąc to z wielką radością.

Szóste Przebudzenie

Nieustanne narzekanie na ubóstwo i nieszczęścia prowadzi w rezultacie (tego kto narzeka) do głębokiego pogrążenia się w negatywnej karmie. Bodhisattwa udziela swej pomocy nie oszczędzając się i nie czyniąc rozróżnień pomiędzy ludźmi, bez względu na to czy traktują go dobrze czy źle. Nigdy nie odwołuje się do starych krzywd, ani też nie czuje nienawiści do tych, którzy mu wyrządzają cierpienie.

Siódme Przebudzenie

Pięć rodzajów pożądań zmysłowych sprowadza nieszczęście, kiedy im się ulega. Nawet laicy nie powinni pozwolić, żeby światowe przyjemności wywierały na nich wpływ, a powinni nieustannie myśleć o trzech szatach (tj. czystości, mądrości i mocy) i glinianej miseczce, symbolizujących Dharmę i z niewzruszonym postanowieniem opuścić swe domy, aby móc postępować ścieżką Dharmy z pełną czystością. Powinni praktykować najwyższy poziom czystego życia i okazywać współczucie (miłosierdzie, karuna) wszystkim istotom.

Ósme Przebudzenie

Cykl narodzin i śmierci przypomina buchający Ogień (Ka), towarzyszy mu niemożliwy do zrozumienia smutek. Doskonal umysł (serce) i bądź gotów, aby nieść tę samą pomoc wszystkim istotom. Miej ochotę wycierpieć za nie niezliczone nieszczęścia i prowadzić je wszystkie do ostatecznej radości (błogości).

Dzięki środkom takim jak tych osiem (Przebudzeń), Wielkie Istoty, Buddhowie i Bodhisattwowie osiągnęli Oświecenie. Z pilnością postępując ścieżką Dharmy, praktykując współczucie (miłosierdzie, karunę) i mądrość, wsiedli na tratwę Dharmakaji i przybili do brzegu Nirwany (Wyzwolenia). Potem powrócili do sfery narodzin i śmierci, aby pomóc przeprawić się innym. Dzięki tym ośmiu środkom, zaczęli instruować wszystkie istoty i prowadzić je do przebudzenia z (nieuchronnego) smutku, (który jest nie oddzielny od cyklu) narodzin i śmierci, odrzucając od siebie pięć pożądań i doskonaląc w swych sercach Szlachetną Ścieżkę. Jeśli uczeń Buddhy powtarza te słowa, oczyści swe niezliczone splamienia i szybko stanie się Oświeconym.
Koło Dharmy

 

Wykorzystano materiały Usui Reiki Gakkai (Stowarzyszenie Usui Reiki)